Program workshopů
Licenční podmínky a jejich užití v praxi
Lucie Smolka
Workshop je určen pro všechny, kteří se chtějí dozvědět o fungování nástroje Creative Commons, typech licencní a rozdílech mezi citováním a užíváním děl zveřejněných pod Creative Commons. Kdy mohu licenci Creative Commons využít? Jak správně uvést původ? Proč je dobré licence znát a využívat? To vše se dozvíte a vyzkoušíte si na workshopu.
Mediální gramotnost, aneb jak učit děti orientovat se v mediální džungli
Ludmila Holbíková ve spolupráci s Jeden svět na školách
Média prostupují všemi sférami našeho života a čerpáme z nich většinu informací. Rozvoj digitálních technologií klade na všechny, kteří se chtějí v mediálním světě orientovat a sebejistě pohybovat, stále vyšší nároky. Jak samostatně vyhledávat potřebné informace? Jak odlišit důvěryhodná mediální sdělení založené na faktech od těch manipulativních a lživých? Jaký vliv mají média a sociální sítě na nás a naše rozhodování? Kde jsou hranice závislosti na sociálních sítích? Vzdělávací program Jeden svět na školách> nabízí širokou škálu vzdělávacích a výukových materiálů, které vám pomůžou na tyto a další otázky najít odpovědi. Během workshopu vám představíme způsoby, jak u dětí a žáků rozvíjet mediální gramotnost, klíčovou kompetenci pro život v 21. století.
Predátorské časopisy, rizika otevřeného publikování
Lukáš Plch
V průběhu workshopu se zamyslíme nad pro a proti při rozpoznávání predátorských časopisů a vysvětlíme si, proč je opravdu zcela nezbytná účast vědce při hodnocení časopisu. Ukážeme si na praktických příkladech formální kritéria hodnocení a ty nejzávažnější znaky predátorských časopisů s tím, jak je odhalit. Řeč přijde i na časopisy spadající do tzn. šedé zóny, aneb není predátor jako predátor.
Mediální gramotnost, aneb jak efektivně mohou knihovníci komunikovat s uživateli na poli dezinformací
Helena Hubatková Selucká a Tereza Lišková
Netřeba obšírně mluvit o tom, jaký význam mají digitální kompetence v současném světě. Jaká jsou ale předpoklady a zkušenosti učících knihovníků, pedagogů s digitálními kompetencemi pro 21. století – v osobním či pracovním pojetí? V první části workshopu budou účastníci hledat odpovědi právě na tyto otázky. Ve druhé části napojíme nově získané znalosti a dovednosti na aktuální dění na poli dezinformací a mediálního vzdělávání. Zaměříme se na trendy a užitečné zdroje inspirace.